Digitaalinen taide on lyhyesti sanottuna taiteellinen teos, jossa luovuus ja sen prosessit on tuotu esiin digitaalisen teknologian avulla. Kyseinen taidemuoto sai alkunsa viime vuosisadan puolivälissä, jolloin siitä käytettiin eri nimityksiä tietokonetaiteesta multimediataiteeseen. Kyseessä on varsin uudenlainen lähestymistapa, joka kattaa itsessään hyvin monenlaisia eri taidetyyppejä, kuten maalaukset, piirrokset, valokuvat ja uudempina tulokkaina digitaaliset installaatiot sekä virtuaalitodellisuus. Ammattitasolla digitaalinen taide sisältää muotoja, jotka liittyvät enimmäkseen televisioon ja videoihin, elokuvien ja animaatioiden valmistamiseen, pelituotantoihin tai vaikkapa valokuvaukseen ja konseptikuviin. Työkaluina taitelijalle toimivat esimerkiksi hiiri, piirrin, piirustuslaudat, skanneri, piirustusohjelmat, jotka toimivat siinä missä pensselit, kynät tai viivoittimetkin. Digitaalisen taiteen luomiseen tulee taiteilijan osata käyttää kaikkia näitä työkaluja ja kuten missä tahansa muussakin taidemuodossa, tulee digitaalisen taiteilijan hallita samat kyvyt, jotka tekevät taiteesta hyvää, aina värivalinnoista itse tekniikkaan.

Työkaluista

Taide voi olla kokonaan tietokoneella tehtyä, kuten fraktaalit ja algoritminen taide, tai tuotettu muista lähteistä, kuten skannatusta käsintehdystä piirustuksesta tai kuvasta, joka on piirretty käyttäen grafiikkatablettia eli piirtopöytää. Digitaalisessa piirtämisessä ja maalauksessa käytetään ohjelmakokonaisuuksia, joista yleisimmin piirtopöytää (esim. Wacomin piirtoalusta) sekä Photoshop- ja Illustrator-ohjelmia, jotka luovat käytännöllisen työkalun, mikäli vain osaa hyödyntää kaikki ominaisuudet. Piirtopöydässä on kaikki tarpeelliset värit, se lisää tarkkuutta kuvankäsittelyyn ja digitaalinen ohjelmisto on anteeksi antava, eli taiteilija pystyy helposti poistamaan kaikki virheet. Sen kynää voi käyttää monien eri siveltimien, tussien, pastellien, hiilien tai vaikka pyyhekumien tavoin, tehden työskentelystä nopeampaa kuin normaali maalaaminen. Tekniikan oppiminen voi viedä aikaa, mutta yleisesti ottaen, jos osaat käyttää sivellintä, pystyt myös oppimaan, miten piirtopöytää käytetään ja päästä sen avulla hyvinkin realistisiin tuloksiin. Animaatioiden teossa käytetään eniten After Effects- ja Animate-ohjelmia.

Luovat mahdollisuudet

Kuvitustyössä ja graafisessa suunnittelussa väreillä ja ilmeillä on suuri merkitys. Kuvan tulee luovasti kertoa koko tunnelma ja sen olosuhteet yksityiskohdittain taiteilijan omalla yksilöllisellä tavalla. Tyylejä on yhtä paljon kuin kuvitusten ja muiden teosten tekijöitäkin. Digitaalisuus tekee muotojen, värien ja efektien kokeilun helpoksi ja esimerkiksi Photoshopissa ja Illustratorissa mahdollisuudet ovat rajattomat. Vaikka digitaalista taidetta silloin tällöin kritisoidaankin, sillä se on kohtalaisen uusi tulokas taiteen maailmassa, törmää välillä todella tasokkaaseen kuvankäsittelyyn ja taiteeseen, josta osa näyttää kuin vanhojen mestareiden maalaamilta taideteoksilta. Harjoittelu tekee tässäkin aiheessa mestarin ja voit päästä helposti alkuun esimerkiksi skannaamalla mustalla kynällä tehdyn piirroksen tietokoneelle ja lataamalla yhden (tai monta) ilmaisista kuvankäsittelyohjelmista, kuten Gimp ja Krita. Voit myös kokeilla valokuvan käsittelyohjelmaa Paint.net. Kaikki mitä tarvitset digitaalisen taiteen luomisen alkutaipaleella, on vain muutaman klikkauksen päässä.